Salam Dulu baru baca ^_^

Salam Dulu baru baca ^_^

Senin, Juni 29, 2009

Rahasia Jari Kita

www.iluvislam.com

Berbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan dibalik kelima jari anda. Coba perhatikan perlahan-lahan jari anda. Kemudian, genggam ia kuat-kuat dan angkatkan ke atas. Ucapkan ... "Allahu Akbar" sekuat-kuatnya. Itulah Rukun Islam yang mesti dijunjung.

Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka.Renung dalam-dalam. Kewajiban sholat lima waktu jangan diabaikan. Kemudian letakkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula dari jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa saja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar.

Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa saja yang dilakukan mesti bermula dari yg kecil. Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa depan.

Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang mulus ini. Aplagi bila dipasang dengan sebentuk cincin bermata berlian, bangga bukan main..
Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan berbagai penilaan dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukhalaf. Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah anda??


jari


Nah... naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari Tengah namanya. Masa remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian mendekat. Di peringkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan identitas dengan ekonomi yang kokoh serta kerjanya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati karena di masa ini banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke perangkap nafsu dan syaitan. Justru itu, amal ibadah kudui dilipatgandakan.

Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan Esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan. Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan ide yang hebat.

Akhir sekali, renungkan ibu jari. Ia besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan berbagai perkara. Seperti kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar.

Buat generasi muda, minta pendapat dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Mereka makan 'garam' terlebih dahulu dari kita. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, niscaya anda boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas dan ayun ke hadapan. Itulah rahasia kejayaan anda.

Akhirul kalam, coba lihat sekali lagi kelima jari anda. Renungkan dan pikir dalam-dalam. Dimanakah kita sekarang..?

*sumber di petik dari www.virtualfriends.net, penulis DilaDellila

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar

Ma'an Najah

Ma'an Najah

Jazakallah khairan katsiran

Jazakallah khairan katsiran